Nauka govori unapređuje medijsku i naučnu pismenost mladih u BiH

43

Glas koji čuju, jezik koji razumiju, sadržaj kom mogu da vjeruju
Mladi su danas svakodnevno izloženi ogromnom broju informacija, sve
agresivnijim metodama dezinformisanja, umjetnoj inteligenciji i ubrzanom
razvoju tehnologije. Portal naukagovori.ba jedno je od rijetkih mjesta na
internetu na kom se teme iz nauke objašnjavaju jasno, pristupačno i
odgovorno.
„Trudimo se kroz različite formate – tekstove, privlačne vizuale, podcast
epizode i druge zanimljive video sadržaje stvarati vezu između naučnih
sadržaja i naše publike. A naša publika su ljudi svih generacija i obrazovnih
profila kojima je važno da razumiju svijet u kom danas živimo i ono što nas
okružuje,” kaže osnivačica i urednica portala, biolog, naučna komunikatorica i
nagrađivana naučna novinarka Jelena Kalinić.
Portal djeluje u okviru Udruženja Društva za promociju prirodnih nauka
„Nauka i svijet” koje je osnovano 2017. godine kao nezavisno, nevladino,
nestranačko, nereligijsko i neprofitno udruženje koje se zalaže za podršku
razvoja nauke i obrazovanja, promocije nauke i naučne pismenosti,
afirmisanje ljudskih prava i civilnog društva.
Kalinić naglašava da, iako je naukagovori.ba pristupačan i ažurno izvještava o
aktuelnim temama, organizacija je veoma angažovana na društvenim
mrežama: „Osloniti se na danas jedan kanal komunikacije za popularizaciju
kompleksnih tema poput nauke, prosto nije dovoljno. Zato stalno ulažemo
napore i vrijeme u kreiranje različitih formata za objašnjavanje kompleksnih i
dezinformacijama preplavljenih oblasti. Posebno su nam važni mladi jer je to
grupa koja je istovremeno najrizičnija i najvažnija za budućnost naučne
pismenosti u BiH. Oni ne čitaju portale ali su itekako prisutni na društvenim
mrežama i drugim platformama i zato je važno da s njima komuniciramo kroz
diversificiran pristup a da sami biraju kako će nas pratiti.”
Proteklih mjeseci je u okviru projekta STEMedia (STEM and Media Literacy
Workshops) finansiranog kroz MATRA program Ambasade Kraljevine
Nizozemske, realizovano 10 edukativnih sesija u bh. gradovima. Predavanja
su se fokusirala na dvije ključne oblasti: umjetnu inteligenciju u kontekstu
praktične primjene, prednosti, izazova, etike i rizika te na dezinformacije,
toksične sadržaje i govor mržnje, kako ih prepoznati, razumjeti i zaštititi sebe i
druge.
Mladi prepoznaju pristup koji ih uvažava
„Sve radionice koje smo organizovali u saradnji sa lokalnim partnerima, bilo
da je riječ o nevladinim organizacijama, srednjim školama ili fakultetima, bez
izuzetka su, dobile veoma visoke ocjene za korisnost i način izlaganja tema.
Ovi rezultati potvrđuju da mladi prepoznaju i cijene značaj tema koje smo
prezentirali i pristupačnu, interaktivnu i jasno strukturiranu metodologiju” kaže
Jelena. Iako su radionice organizovane i u većim gradovima poput Sarajeva,
Banjaluke, Bijeljine i Zenice, najvažnije je bilo otići i pričati sa mladima u

manje gradove i opštine- Bratunac, Vlasenicu, Zavidoviće, Visoko, Brezu,
Pale.
Analiza evaucija radionice STEMedia potvrđuju da naučna komunikacija
može biti jednako privlačna kao i zabavan sadržaj na društvenim mrežama,
ako se pažljivo osmisli.
„Pitali smo ih i analizirali o čemu žele da saznaju više. Mladi žele više prilika
da uče o umjetnoj inteligenciji, kako se boriti protiv dezinformacija ali i o zaštiti
podataka, algoritmima, razumijevanje manipulacija i online sigurnosti. Nama
to govori da smo dobro pogodili u centar njihovih potreba ali i da treba stalno
pratiti šta je to aktuelno i akutno u društvu i adresirati to kroz ovakve
informativne, edukativne i uključive sesije”, tvrdi Jelena i napominje da podaci
evaluacije ukazuju na ključnu stvar, da mladi žele razgovor i alate a ne samo
informacije. Žele razumjeti kako AI radi, kako ih algoritmi oblikuju, kako se
braniti od manipulacije.
„Mladi su prepoznali da sadržaj nije apstraktan niti teorijski nego je upotrebljiv
odmah, u njihovoj svakodnevici na društvenim mrežama, u školi, u online
komunikaciji i u razumijevanju digitalnog svijeta. Ovo je posebno važno jer
pokazuje da mladi nisu samo pasivni slušaoci. Oni postaju multiplikatori
znanja, što je jedan od ključnih ciljeva našeg projekta. Nama je važno to što je
kroz radionice, tekstove i druge formate na platformama poput YouTuba-,
Instagrama, Facebooka i TikTok-a, te kontinuranu komunikaciju, Nauka govori
postao više od medija. Prepoznaje se kao siguran prostor za provjerene
informacije, glas nauke koji govori jednostavno, jasno i tačno i platforma koja
ljudima daje alate da razumiju svijet, a ne da se u njemu izgube. On propituje
odnos nauke, tehhnologije, društva i demokratije”
U vrijeme globalne nesigurnosti, nepovjerenja i dezinformacija, Društvo
„Nauka i svijet” kroz naukagovori.ba te portal vakcine.ba nastavlja svoj
angažovani pristup naučnoj komunikaciji, promociji nauke i naučne i medijske
pismenosti.