Razgovarala: Adisa Bećiragić
Adisa Karahodžić je od 2011. godine generalna direktorica kompanije Koteks iz Tešnja. Na tu je poziciju ova diplomirana pravnica došla sa samo 33 godine. Od samog početka uvela je mnogo promjena u kompaniju – od organizacije, preko prodaje i finansija – što je u finalu dovelo Koteks u sam vrh kompanija u branši. Koteks je postao sinonim za kožu.
O poslovanju u izazovnim vremenima rata u Ukrajini i pandemije izazvane korona virusom, položaju žena u biznisu, strahovima, nadama, očekivanjima i od sebe i od drugih, rado je pričala za Poduzetnica portal.
Suočavam se sa strahovima
U kompaniji na čijem je čelu uposleno je preko dvije stotine radnika, uglavnom žena. Na pitanje ima li dana kad se pita šta ako ne uspije jer su svi ti ljudi njihove porodice njena odgovornost, odgovara:
Svaki poslovni dan je izazov za sebe. Moram priznati da je bilo trenutaka, posebno se to događalo za vrijeme pandemije uzrokovane virusom Covid19, da smo bili u jednoj nedumici kako održati firmu stabilnom, zadržati uposlenike i ne poklenuti pred izazovima koje je to vrijeme donijelo. Međutim, brzo smo se preorijentisali na proizvodnju zaštitne opreme, odijela i maski te smo fokus stavili na brendiranje Koteksovih odjevnih predmeta i galanterije kao domaćeg brenda, dostupnog bh. kupcima. Na tome i dalje radimo i mogu kazati da smo na dobrom putu da postanemo jedan od najtraženijih i najprodavanijih domaćih brendova, kada je u pitanju kožna konfekcija i galanterija.
Imate li uopće vremena da Vas bude strah? Kako se s njim nosite, na koji način ga kanališete?
Nedavno sam u jednoj knjizi pročitalaNekad me stvarno uplaši, a nekad svoj strah uplašim ja, pa držat ću se toga da je najvažnije suočiti se sa strahovima koji nas u ovom ubrzanom vremenu sustižu i prihvatiti ih kao dio svakodnevnice. Vjerujem da se sa strahovima najlakše nositi kada se okružite, i poslovno i privatno, profesionalcima i ljudima koji sa sobom nose dobru i pozitivnu energiju.
Standardno pitanje koje se postavlja uspješnim ženama poput Vas jeste Kako uspijevate balansirati između karijere i porodičnog života. Ja Vas to neću pitati ali hoću nešto drugo – zašto muškarce niko ne pita kako hendlaju karijeru i privatni život?
Zbog stereotipa koje nam nameće društvo u BiH, od muškaraca se ne očekuje da stižu na sve da bi bili „savršeni“, dok je za žene suprotno. No, čini mi se da polako mlađe generacije to mijenjaju i drago mi je zbog toga. Žena zaista može biti sve što želi, a i ne mora. Nadam se da ćemo kao društvo napredovati mnogo više u pogledu rodne ravnopravnosti.
Žene nerijetko zaboravljaju sebe
Nekoliko sati nakon što smo dogovorile ovaj intervju, na razini EU postignut je dogovor oko Direktive za žene u upravnim odborima, što za cilj ima smanjenje nejednakosti između žena i muškaraca u velikim evropskim kompanijama. Po Direktivi, uvode se obavezujuće mjere prema kojima sve kompanije sa sjedištem u nekoj od zemalja članica EU, a koje su uvrštene na berzu, u roku od četiri godine moraju osigurati da im na neizvršnim funkcijama sjedi barem 40 posto žena. Šta mislite o tome? Je li to pravi način da se institucionalno žene izbore za bolji položaj?
Zakonski nametnute obaveze svakako jesu najbolji i najpoželjniji mehanizam za postizanje bilo čega, pa tako i za unapređenje položaja žena. Nadam se da će i BiH ići u tom smjeru i da će se donijeti slične odluke. Činjenica je da u BiH nedostaje žena na rukovodećim položajima, krenuvši od zakonodavne i izvršne vlasti, pa do rukovodećih pozicija u privredi.
Kao žena na najodgovornijoj funkciji u velikoj kompaniji, smatrate li da li bi nešto slično bilo korisno i u našoj zemlji (ako zanemarimo kompleksnost prilikom donošenja bilo kakvo uredbe), recimo da se taj princip uvede u državnim preduzećima?
Da, kako rekoh, takve odluke neophodno je donijeti i u BiH. Državna preduzeća bi bila dobar primjer ostalima, međutim čini mi se da se promjene mnogo brže događaju u realnom sektoru,posebno u bankarskom, gdje svakim danom možemo vidjeti da na rukovodeće pozicije dolaze iskusne i sposobne žene.
Jedna moja sugovornica nedavno je rekla, parafraziram Svijet nije fer prema ženama, ali ženska snaga muškarcima često zna biti zastrašujuća. Slažete li se s tim, jesu li žene u trci za ravnopravnošću prešle granicu i sebe dovele do ruba izdržljivosti?
Ponekad se čini da je tako, da stižemo na sve i da u toj trci zaboravljamo sebe, ali s druge strane, ako se prisjetimo onih radnica koje su 1857. u vrijeme brze industrijalizacije i ekonomske ekspanzije započele borbu za prava i ravnopravnost, onda ni mi na tom putu ne smijemo posustati i trebamo dati svoj doprinos. U isto vrijeme, ne smijemo zanemariti druge uloge žena, koje su jednako važne a koje se, čini mi se, u zadnje vrijeme sve više zanemaruju.
Vrijedi li uloženo onoga što smo dobile, a dobile smo prevelika očekivanja s kojima je vrlo teško izaći na kraj?
Vjerujem da se svaki trud isplati. Zrelije godine su mi donijele lekcije iz kojih sam naučila da ne treba previše pažnje pridavati onome što drugi od nas očekuju. S druge strane, treba se znati nositi i s vlastitim očekivanjima, preoblikovati ih u ciljeve i planove, te ih iskoristiti na najbolji način.
Žene su, kažu, u poslovima jednako sposobne kao i muškarci, ali imaju i taj vrlo važan momenat da su senzibilnije, imaju više osjećaja za radnike, posebno radnice. Je li to tako i u Vašem slučaju?
Ponekad nije lako biti na poziciji odlučivanja i donošenje odluka, posebno kad su u pitanju procesi proizvodnje, isporuke i rokovi, ali nastojim radnicima dati do znanja da su oni kotači koji pokreću i održavaju cjelokupan proces.
Tešanj je mali grad. Poznajete li sve svoje radnike?
Svake godine organizujemo druženje za sve radnike iu tim prilikama nastojimo da se oni međusobno bolje upoznaju, ali i da se mi iz menadžmenta bolje upoznamo sa radnicima iz proizvodnje ili transporta. Naši proizvodni pogoni su na području Tešnja i Zavidovića, ali radi se uglavnom o radnicima koji su u Koteksu duži niz godina. Da, mogu reći da ih većinu poznajem i da tome pridajemo posebnu pažnju kroz druženja koja organizujemo.
Odmor je najvažnija komponenta pametnog organizovanja svakog posla, kažu stručnjaci. Odvajate li vrijeme za odmor, kako se odmarate?
Inače ustajem u šest sati i radni dan počinjem već u sedam obilaskom proizvodnje, a potom radim na uobičajenim svakodnevnim poslovima rukovodioca. Često poslovno putujem i ostaje mi veoma malo vremena za odmor. Pravi odmor u Koteksu je za mene i za sve uposlenike planiran u okviru kolektivnog godišnjeg odmora, koji svake godine provodimo tokom jula i augusta. Ovaj vid godišnjeg odmora implementiramo unazad nekoliko godina kako bi svi na vrijeme mogli planirati putovanja, ljetovanja i vrijeme sa porodicom.
Vratimo se kompaniji na čijem ste čelu. Njome je godinama upravljao Vaš otac, koji je i njen osnivač. Šta se u samoj kompaniji u smislu organizacije i pristupa poslu promijenilo Vašim dolaskom na direktorsku poziciju?
S obzirom da 90 procenata kolektiva Koteksa čine žene, primijetila sam od samog početka da je unaprijeđena interna komunikacija. Također, nastojim obraćati pažnju na potrebe uposlenica, a koje se tiču majčinstva i porodičnh odnosa, gdje ih kao žena mogu potpuno razumijeti. Žene su ipak u ovom smislu mnogo senzibilnije.
Izvan nametnutih okvira
Kako u ovom momentu posluje Koteks, kako je bilo poslovati u uvjetima i svim izazovima koje nam je donijela pandemija korona virusa?
Tokom pandemije korona virusa fokus nam je bio na očuvanju radne snage i kontinuiranoj proizvodnji, u čemu smo i uspjeli.Nažalost, nakon pandemije uslijedila je recesija izazvana ratom u Ukrajini što je dodatno pogodilo izvozno orijentirane firme poput Koteksa. U ovom trenutku nastojimo se fokusirati na domaće tržište i zadržati postojeće INO kupce.
Nova kolekcija kožnih odjevnih predmeta za žene i muškarce je spremna i moram reći da sjajno izgleda. Ko stoji iza dizajna? Vaši dizajneri ili…
Hvala, drago mi je da su mnogi prepoznali novu kolekciju. Muška kolekcija nosi naziv INSPIRE 2022 i cilj joj je da muškarci budu inspiracija drugima, kako u modnim odabirima, tako i u svakodnevnom životu. Ženska kolekcija nazvana je BEYOND 2022 i cilj joj da u prvi plan stavi ženu koja živi, radi i odijeva se izvan društveno nametnutih okvira. Koteks Leather je brend koji podržava rodnu ravnopravnost i to nastojimo pokazati i kroz naše proizvode i kroz istupe u javnosti.Kada je u pitanju dizajn, uključujemo više uposlenika u taj proces, a održavamo saradnju sa domaćim dizajnerima iz naše branše. Taj kreativni dio uvijek prepuštamo profesionalcima.
Počeli ste saradnju sa Modiana trgovinama. Kako je došlo do toga?
Sa Modiana trgovinama uspješno sarađujemo od prošle godine i drago nam je da pored najpoznatijih svjetskih brendova zastupljenih u ovim trgovinama, kupci u BiH mogu kupiti visokokvalitetne Koteks proizvode od stopostotne prirodne kože.