Lejla Mušanović je učiteljica koja je pokrenula Kreativno-edukativni centar “Kreativne zvjezdice”. Sa Lejlom smo razgovarali o obrazovanju, a dala nam je odlične savjete kako pomoći školarcu da se osamostali u učenju.
Lejla, Vaš rad i možemo slobodno reći, život su posvećeni djeci. Magistrica ste razredne nastave i radite kao učiteljica u osnovnoj školi. Rekli bismo da veliki broj djece, posebno djevojčica u nekom periodu života želi postati učiteljica, kada ste se vi odlučili za svoj poziv?
Da, još kao djevojčica sam u osnovnoj školi poželjela da jednog dana budem kao moja učiteljica. Posmatrala sam je i sanjala, a snovi su se počeli ostvarivati upisom u srednju Učiteljsku školu, a nakon toga upisom na Pedagoški fakultet na kojem sam i magistrirala. Već 15 godina radim u osnovnoj školi, ne radim već živim svoj posao kao i svi prosvjetni radnici. Morate se zaista roditi za ovaj posao, živjeti vrijednosti koje on nosi. To nije posao koji ima radno vrijeme.
Obrazovanje danas i obrazovanje prije trideset godina – šta je danas lakše?
Ja bih kratko odgovorila na ovo pitanje, naime teško je i porediti vjerujte. Vrijeme u kojem živimo zahtijeva novi pristup obrazovanju. Sigurno je i prije 30 godina bilo izazovno. Danas vreba mnoštvo opasnosti po obrazovanje, od društvenih mreža, novih tehnologija, teških ekonomskih prilika u porodicama. Sve to utiče na obrazovanje i djecu. Ono što je u današenjem vremenu zaista lakše, jeste pristup informacijama, pristup istraživačkom radu kao i različitim nastavnim materijalima koji uveliko pomažu i bogate nastavni proces.
Po vašem mišljenju, u kojoj mjeri se roditelji trebaju uključivati u obrazovanje djece, odnosno u pomoć pri izradi domaćih zadaća, učenju i pripremi radova? Kako postaviti granicu?
Kao učiteljica odgovorno tvrdim da je djeci neophodna pomoć u prvom razredu osnovne škole. Polazak u školu je jedna prekretnica i za dijete i za roditelje. Ukoliko se roditelji potrude da dijete osamostale, da mu pomognu da usvoji radne navike i da izvršava odgovorno svoje obaveze, roditelj je napravio veliku stvar i za sebe i za dijete. Svakako roditelj kroz cijelo školovanje djeteta treba biti podrška sa savjetima, uputama ali roditelj nikako ne bi trebao preuzimati na sebe djetetove obaveze, jer time djeci govorimo da nisu dovoljno dobra te da će njihove obaveze preuzeti i završiti roditelj. To nije dobar put, jer kada roditelju postane naporno da izvršava i svoje i djetetove obaveze, nastaje problem. Moramo biti svjesni činjenice da djeca ne uče ono što im govorimo da treba da rade, već uče ono što vide da roditelji i nastavnici rade. To nam govori da je učenje po modelu najvažnije, te da se kao roditelji i nastavnici moramo odgovorno i dosljedno ponašati. To znači da ono što upućujemo da djeca rade i mi radimo. Ono što također preporučujem jeste da roditelji osamostale svoje dijete. Ono mora znati da je škola njegova obaveza. Ocjene ne smiju biti jedino mjerilo uspješnosti. Djeci je potrebna podrška i ohrabrenje.
Koji bi bili savjeti za roditelje na putu osamostaljivanja školaraca?
Svaki roditelj će pronaći alate koji najviše odgovaraju njegovom djetetu, no neki od praktičnih savjeta koji će školarcima olakšati učenje i osamostaliti ga u radu su:
• Napraviti raspored učenja po nastavnim predmetima.
• Odabrati uvijek isto mjesto za učenje koje se koristi samo za učenje.
• Ukloniti sve predmete koje djetetu odvlače pažnju od učenja.
• Učiti sa razumijevanjem, pisati bilješke.
• Pronaći i isplanirati vrijeme za igru i druženje.
• Obezbjediti djetetu dovoljno sna, odnosno minimalno osam sati.
Svako dijete ima svoje jedinstvene kapacitete koji se mogu razvijati, a iz toga proizilazi da svako dijete treba imati individualiziran pristup kako bi se njegovi kapaciteti razvijali. Kako pomoći roditeljima da prepoznaju te kapacitete i sklonosti kod djece i da ih razvijaju. Da li je to posao i škole?
Tako je, svako dijete je riznica kapaciteta. Svako je posebno i zavrjeđuje da mu se pomogne da izbrusi svoje talente. Ukoliko roditelj otkrije sklonosti svog djeteta prije polaska u školu te usmjeri učitelja i akcentuje na tome to je divno. Ako pak učitelj u toku rada sa djetetom primijeti i da smjernice roditelju, na roditelju je, a i na školi da usmjere dijete na aktivnosti za koje zaista ima talenta i po kojima se izdvaja. Odgovor na pitanje je da i roditelj i škola prate dijete i djeluju u sinergiji u rastu i razvoju djeteta.
Upravo vjerujući u to da svako dijete treba individualiziran pristup, pokrenuli ste edukativni centar Kreativne zvjezdice? Kako je centar osmišljen i koje sadržaje nudi?
Posebno sam ponosna na taj segment svog rada. Osim rada u školskoj učionici osnovala sam kreativno-edukativni centar “Kreativne zvjezdice” koji je namijenjen upravo individualnom razvoju svakog pojedinca, da pronađe aktivnosti koje baš njemu odgovoraju i u čemu želi da se usavršava. Centar ima jedinstven koncept i mjesto je gdje se uči – jer se voli. Kreativno – edukativni centar “Kreativne zvjezdice” je centar koji se bavi kreativnim učenjem na temu formalnog obrazovanja djece uzrasta 4-12 godina. Entuzijastično radimo na proširenju aktivnosti za učenje kroz zabavu, inovativne aktivnosti, i laganu ali toplu interakciju.
Roditelji su veoma često u potrazi za tutorima i instruktorima za djecu, da li je rad jedan na jedan bolji, ili je pak bolje kada djeca uče u grupi?
Mnoštvo je razloga za tutorima i instruktorima za djecu danas. Kreativno – edukativni centar “Kreativne zvjezdice“ nudi oba pristupa rada, i individualni i rad u manjim grupama. Ono što sam ja kroz praksu uvidjela, a i kroz rad u našem centru, je da način rada sa djetetom isključivo ovisi o djetetovoj personalnosti. Nekom djetetu više odgovara rad jedan na jedan, dok drugima više godi rad u manjim grupama, jer vole da se takmiče, razgovaraju, dijele materijale i znanje, jednostavno brže napreduju. Željela bih naglasiti da u našem centru rade isključivo profesori sa dugogodišnjim iskustvom rada u školama, vrlo su posvećeni djeci i rade na inovativan način koji naš centar ističe, ali rade po zvaničnom Nastavnom planu i programu.
Koliko dugo djeca idu u vas centar, da li je ideja da idu tokom cijele školske godine ili dok ne riješe određeni izazov sa školskim gradivom?
Djeca u našem centru mogu pohađati instruktivne časove tokom cijele školske godine ukoliko to žele. Neki đaci kada riješe određeni izazov sa usvajanjem određenog nastavnog sadržaja i dalje žele da pohađaju naše programe, te imaju priliku ići na napredne inovativne časove za djecu koja žele saznati više ili kreativne škole mišljenja, kreativne radionice, klub „Čitaj za 5+“. Jednom kada dijete uđe u Kreativne zvjezdice ne odlazi tako lako. Pozivamo roditelje i djecu da nas posjete i saznaju više o sadržajima koje nudimo, kao i da nas prate putem naše Facebook stranice Kreativne zvjezdice ili web stranice.